2. BLOK – ANOTACE PROGRAMU
Silniční doprava
B 2.1 – Hydrogeologický průzkum pro dopravní stavby
Průzkumem to začíná. Jakým způsobem průzkum provádět, co od průzkumu očekávat a co ze strany projektanta požadovat, aby se závěry daly využít při návrhu vsakování dešťových vod.
B 2.2 – Realizace propustných povrchů (praxe, na co si dát pozor)
Trendem ve stavebnictví je vsakování a zadržování dešťových vod. Při přípravě a realizaci dopravních staveb ale narážíme na různé komplikace a problémy. Jsou navrhována řešení s různými typy povrchů vozovek, vodu vsakujeme, zadržujeme. Ale téma je to komplikované. Ne vždy se podaří najít správné řešení, které je v souladu s legislativou a zároveň bezpečně funguje.
V přednášce se budeme věnovat zejména propustným povrchům a s tím souvisejícími tématy:
- Vhodnost lokality,
- Typy propustných dlažeb – klíčové rozdíly,
- Konstrukční skladba propustného povrchu,
- Realizace – časté chyby a doporučení z praxe,
- Chování povrchu při dešťových srážkách,
- Analýza tepelného chování,
- Realizace a zkoušení testovací plochy těžké dopravy.
Téma navazuje na přednášku z minulé konference, která vyvolala hezkou diskuzi. A sami účastnici konference 2023 ve zpětné vazbě navrhovali v tématu pokračovat i příště.
B 2.3 – HDV z pohledu správce infrastruktury
Návrh hospodaření s dešťovými vodami a jeho realizace je za námi. Jak se na problematiku dívá správce inženýrských sítí, konkrétně kanalizace. Jak udržuje realizované stavby a jaké má zkušenosti při provozování.
Železniční doprava
C 2.1 – Vysokorychlostní výhybky z produkce DT
Přednáška bude zaměřena na problematiku vysokorychlostních výhybek. Nejprve budou zmíněny požadavky na vysokorychlostní výhybky, které vycházejí z norem a předpisů a jsou jiné oproti zvyklostem uplatňovaných u výhybek pro konvenční trati. Následně budou představeny jednotlivá konstrukční a geometrická specifika vysokorychlostních výhybek z produkce DT. Dále bude pojednáno o historii vývoje vysokorychlostních výhybek v DT, resp. budou sděleny informace o předchůdcích vysokorychlostních výhybek (např. první výhybky s pohyblivými srdcovkami). Nakonec bude informováno o typech výhybek DT určených pro vysokorychlostní tratě v ČR, a to z hlediska geometrického řešení a požadavků pro projektování, o konstrukčním řešení jednotlivých typů a o požadavcích na manipulaci, přepravu a pokládku.
C 2.2 – Ozubnicové výhybky z produkce DT
Přednáška bude zaměřena nejprve na představení železničního svršku ozubnicových drah a specifika jednotlivých systémů ozubnic, které jsou (nebo historicky byly) použity v Česku a na Slovensku, tj. systém ozubnice dle Riggenbacha, dle Struba, dle Abta a systém Von Roll. Dále budou představeny jednotlivé konstrukční typy ozubnicových výhybek využitelné pro konkrétní systémy ozubnic. Nakonec budou podrobně představeny výhybky navržené v DT pro ozubnicové dráhy na Slovensku a v Česku, tj. výhybky systému ozubnice Von Roll pro žst. Štrba a žst. Štrbské Pleso (dodávka 2021) a výhybky systému ozubnice dle Abta pro žst. Dolní Polubný (dodávka 2025).