3. BLOK – ANOTACE PROGRAMU
Silniční doprava
B 3.1 – Jak realizovat silniční stavby kvalitně, přesto levněji a efektivně
- Neznalost a zbytečné požadavky
- Plýtvání materiály, energií, lidskou prací
- Problémy při navrhování vozovek
- Problémy při opravách vozovek
Téma je zaměřeno na problémy při posuzování shody některých nakupovaných materiálů, problémy při využívání recyklovaných materiálů, zbytečné plýtvání kamenivem, projekční chyby při navrhování vozovek a požadavcích na konstrukční vrstvy a zemní těleso, prodražování staveb z důvodu neznalosti základních pojmů a jejich zaměňování apod.
Dalším tématem jsou chyby při navrhování oprav vozovek, související zejména s chybami při zadávání a provádění diagnostického průzkumu. Zvláštní pozornost si zaslouží netypické poruchy na mostních vozovkách, které se v poslední době začaly objevovat a jejichž hlavní příčina byla dlouho neznámá.
Železniční doprava
C 3.1 – Aktuální stav přípravy VRT
Příspěvek představí budoucí síť Rychlých spojení, jíž jsou vysokorychlostní tratě (VRT) nedílnou součástí, včetně mezinárodního kontextu. Zaměří se nejen na aktuální stav přípravy jednotlivých úseků VRT v ČR, ale i jejich budoucí provozní model včetně podmínek pro přístup vozidel na vysokorychlostní železniční infrastrukturu a také na technické předpisy pro přípravu VRT („Manuál pro projektování VRT“ a jeho promítnutí do konkrétních vnitřních předpisů SŽ a norem) nebo další dokumenty postupně připravované pro fáze realizace a provozu nových VRT. Představí také aktuální přípravu vzorových výrobních dokumentací standardizovaných prvků VRT.
C 3.2 – Příprava PPP na VRT
V září 2024 rozhodla vláda České republiky, že první úseky vysokorychlostních tratí (VRT) budou realizovány formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (public-private partnership; PPP). Příspěvek představí klíčové rozdíly mezi PPP a tradičními modely realizace infrastrukturních projektů a jak konkrétní PPP model ovlivňuje všechny fáze projektu – od návrhu přes realizaci až po provoz a údržbu. Tento režim přenáší větší míru rizik na zhotovitele, což má přímý dopad na řízení projektů, harmonogram i požadavky zadavatele na technická řešení. Přednáška se zaměří na probíhající a další nezbytné kroky pro přípravu VRT Moravská brána (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov) a VRT Jižní Morava (Modřice – Rakvice) v režimu PPP, jejich časovou náročnost a způsoby, jak zajistit jejich dlouhodobou provozní efektivitu.